Friday, August 31, 2012

Alfalfa Complex

Medicago sativa atau lebih dikenali sebagai Alfalfa merupakan spesis rumput yang sangat banyak kegunaan dan khasiatnya.

Budidaya alfalfa sebagai pakan ternak dilakukan untuk beberapa tujuan, seperti pengembalaan dan konservasi. Alfalfa dapat ditanam sendiri ataupun sebagai campuran diantara rumput tropis dan sub-tropis. Bibit alfalfa juga banyak ditanam sebagai kecambah untuk makanan manusia.

Alfalfa memiliki kandungan protein dan kalsium yang tinggi, tetapi energi termetobolisme dan kadar fosfor didalamnya relatif rendah. Alfalfa juga termasuk berserat rendah sehingga mudah mencapai rumen dan mudah dicerna.



Khasiat Alfalfa sesuai untuk mereka yang biasa dengan masalah bengkak-bengkak badan, sakit sendi, arthritis, ulser, penyakit perut, masalah kolon, sakit ulu hati, hernia, sembab air, tiada selera makan, bengkak buku lali dan kaki, sinus, alahan, hayfever, gout, bau badan, nafas berbau serta tujuan detoksifikasi.

Alfalfa adalah semulajadi, antihistamin, diuretik, membantu penghadaman, kaya serat dan klorofil serta mineral. Sesuai untuk pesakit kencing manis, merendahkan kolestrol, anti tumor dan anti bakteria.

Antara Vitamin yang terdapat dalam alfalfa:

  1. Vitamin AA - untuk penglihatan. Membina ketahanan terhadap jangkitan, terutama saluran pernafasan, menggalakkan kulit yang sihat dan vitamin penting semasa kehamilan.
  2. Vitamin E - Melindungi sel-sel terhadap kerosakan daripada sinaran matahari dan pencemaran udara, kesihatan jantung, kardiovaskular dan membaiki otot serta membaiki sistem imun, menguatkan untuk membawa nutrien ke sel-sel dan membantu menguatkan dinding pembuluh darah, membantu fokus mata.
  3. Vitamin U - Menggalakkan kesihatan badan untuk membantu mengatasi ulser peptik.
  4. Vitamin B6 - Membantu asimilasi makanan dan metabolisme protein dan lemak, menggalakkan kesihatan saraf dan kulit, membantu mengurangkan loya.
  5. Vitamin K - Penting bgi pembekuan darah, penting dalam fungsi hati, menyumbang kepada kecergasan dan panjang umur.
  6. Vitamin D - Mengawal penggunaan kalsium dan fosforus di dalam badan dan oleh itu diperlukan untuk pembentukan gigi dan tulang yang kuat dan sihat.
Mineral yang ditemui di dalam alfalfa:
  1.  Kalsium - Membina dan mengekalkan tulang dan gigi, membantu darah membeku, membantu kecergasan dan daya tahan, mengawal rentak jantung, melegakan saraf.
  2. Zat Besi - Diperlukan dalam pembinaan hemoglobin, membantu pengangkutan oksigen dalam darah.
  3. Kalium - Perlu bagi saraf otot, tindakan jantung dan tindak balas enzim serta untuk digests lemak.
  4. Fosforus - Diperlukan untuk tulang yang normal dan struktur gigi. Saling berkait dengan tindakan kalsium dan vitamin D. Meningkatkan peranan tisu saraf.
  5. Klorida - Elektrolit penting yang membersihkan dan menyucikan badan, mengawal metabolisme lemak, gula, kanji.
  6. Sodium - Mengawawl keseimbangan cecair di seluruh badan, meneutralkan asid, mengaktifkan limpa, usus dan fungsi perut.
  7. Silikon Magnesium - Membantu badan untuk melawan sembelit, ketahanan saraf, melindungi kulit dan badan serta merangsang fungsi otak.
* sangat baik untuk ibu menyusu.


 
dapatkan sekarang dengan harga yang istimewa dari familicare



0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Template by:

Free Blog Templates