Saturday, February 23, 2013

Kebaikan Zinc Untuk Kesihatan



Zinc adalah salah satu mikronutrien atau mineral yang esensial bagi manusia. Zinc diperlukan oleh perlbagai jenis enzim dalam menjalankan fungsinya. Zinc berperanan penting dalam metabolisme peringkat selular. Kehadiran zinc dalam badan kita sangat mempengaruhi fungsi kekuatan dan ketahanan tubuh dan berperanan penting dalam mencegah infleksi oleh pelbagai jenis bakteria patogen.

Menurut kajian, zinc sangat memainkan peranan dalam membentuk kekuatan janin bagi ibu hamil. Kekurangan zinc pada kanak-kanak pula anak menyebabkan kebantutan dan terlambatnya kematangan kerana zinc memainkan peranan penting dalam proses tumbesaran kanak-kanak.

Ibu hamil kekurangan zinc dapat menyebabkan terganggunya perkembangan fizikal dan intelektual janin. Bagi ibu hamil yang mengamalkan pengambilan zinc 15mg sehari, janinnya akan menunjukkan perkembangan fungsi hati serta motorik yang baik, janin akan lebih aktif berbanding dengan ibu hamil yang tidak mengambil zinc secara betul.

Zinc bertindak balas sebagai neurotransmitter yang berperanan dalam proses kematangan sel serta dalam pertumbuah awal kehidupan janin serta perkembangan saraf dan kecerdasan mereka pada masa akan datang.

Zinc dapat diperolehi dari daging, ikan, kerang,susu, produk gandum serta kekacang. Penyerapan zinc dari usus badan diperbesar oleh vitamin C dan asid amino, namun diperkecilkan oleh kalsium, zat besi dan tembaga.

Hal penting dalam mengatasi kekurangan zinc adalah dengan pengambilan suplemen zinc dan menstabilkan makanan dengan zinc terutamanya untuk bayi, kanak-kanak dan ibu hamil.

Fungsi dan Kebaikan Zinc

  • membaiki fungsi otak
  • menguatkan janin untuk ibu hamil
  • mencegah bayi jaundice dalam awal kelahiran
  • mengatasi lemah daya ingatan
  • mengatasi masalah prostat untuk lelaki
  • sangat baik untuk percepatkan proses penyembuhan luka






sesiapa berminat untuk mendapatkan harga istimewa boleh hubungi kami:
 FB : familicare | jaeiaje
Shaklee Independent Distributor (ID NO 888383 )
pm/ whatsapp : 011-29207518 | 013- 3217182


0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Template by:

Free Blog Templates