Wednesday, April 8, 2015

PETUA CAIRKAN KAHAK BAYI




hari nie nak kongsikan untuk semua tentang petua hilangkan kahak or kurangan selsema dan batuk pada bayi...

Alhamdulillah..si kecil ammar nie sangat jarang demam batuk or selsema...klu mamanya demam..si kecil nie jarang berjangkit..alhamdulillah...nak tau petua yang saya amalkan? sikit sebanyak mungkin boleh membantu mama2 kat luar sana..

Ammar firstime demam n batuk masa umur dia 4bulan lebih..start pada tu saya mula beri dia mkn omega guard seminggu or 2minggu skali...maklumla umur dia time nie xleh mkn apa2 ag kecuali susu..nasib baik omega guard tu cecair..boleh la saya pecahkan dalam mulut dia...hehe..

walaupun omega guard nie seeloknya utk 2thn keatas..tp saya percaya omega gurd shaklee dibuat dari bahan shaklee...soo..selamat untuk bayi...Alhamdulillah..sampai sekarang ammar sihat walafiat walaupun nak tumbuh gigi..ammar tetap sihat tanpa ada sebarang tanda nak demam sebab tumbuh gigi..

sampai sekarang umur dia dah nak masuk 9bln..gigi dah ada 8 batang..hahaha...semua orang duk tegur.. " banyaknyer gigi dia.." ...


ok...selain omega guard...mama2 boleh cuba cara tradisional...senang je..bahan2 pun mudah dapat...
  • MADU ASLI

untuk bayi atau kanak-kanak..ambil 1 sudu kecil madu, kalau pekat sangat boleh tambah air sedikit. madu boleh keringkan kahak. boleh campur dalam susu or minum mcmtu je. boleh diamalkan setiap hari.
  • KUNYIT HIDUP @ BAWANG PUTIH

tumbuk kunyit untuk dapatkan serbuk, lepastu campurkan dengan sedikit minyak masak dan sapu dekat dada bayi. untuk bawang pula...bakar sedikit , jangan sampai hanyus lak...cara yang sama mcm kunyit..lepas bakar..cmpur minyak dan sapu dekat dada baby.


  • DAUN KADUK

ramas daun kaduk bersama kapur sirih. dan sapu pada perut dan dada baby...insyaAllah kahak akan keluar bersama najisnya.

  • KISMIS

andai anak anak dah boleh mengunyah, amalkan makan kismis 21bj sehari..insyaAllah akan beransur hilang
  • DAUN BUNGA TAHI AYAM

ramas daun bunga tahi ayam dengan sedikit kapur sirih..sapu pada dada dan tengkuk.
  • GULA MELAKA

andai batuk dan kahak berpanjangan..boleh ambil gula melaka dan pecahkan kecil2 dan diberi makan seperti gula2..amalkan setiap hari hingga batuk n kahak hilang.
  • PUCUK UBI

ramas pucuk ubi dengan kapur sirih untuk dapatkan airnya..selepas itu ambil air ramasan tadi dan sapu pada tengkuk dan dada...


ok..selamat mencuba...

berminat dengan supplement shaklee?
boleh hubungi saya: jaeiaje
tel/ wasap : 011-29207518

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Template by:

Free Blog Templates