Monday, January 14, 2013

Demam Kuning atau Jaundice



Demam kuning/Jaundis pada bayi
 lebih kurang 50-60% bayi yang lahir cukup bulan akan mengalami demam kuning atau jaundis semasa minggu pertama hingga ke minggu kedua akhir selepas lahir. Ianya kerap berlaku pada bayi yang lahir tidak cukup bulan. Namun sebenarnya hampir semua bayi baru lahir mengalami jaundis tetapi tidak kelihatan dengan jelas.

Pada sesetengah bayi, ia kerap berlaku, tidak merbahaya dan akan hilang sendiri atau hilang dengan rawatan yang ringkas sahaja. tetapi dalam kes-kes tertentu, ia boleh menjadi serius dan perlu diberi perhatian.

jaundis boleh dikesan dengan melihat tanda-tanda seperti bahagian mata putih dan kulit berwarna kekuningan. kesan ini akan dapat dilihat dengan jelas apabila ditekan. Ia bermula dari bahagian kepala dan semakin menurun kebahagian bawah badan. bayi jaundis juga akan kerap tidur.

Jaundis biasanya berlaku pada:

  • bayi yang punya kumpulan darah berbeza dengan kumpulan darah ibu.
  • bayi lahir pra matang
  • bayi yang sakit
  • bayi yang dilahirkan oleh ibu yang diabetes
  • bayi yang dilahirkan setelah ibu diberi ubat pencetus kontraksi (induce) atau pitocin
Kenapa bayi jaundis perlu disusukan dengan sekerap mungkin?
Menyusukan bayi dengan kerap akan membuatkan bayi membuang air kecil dan najisnya dengan lebih kerap. maka dengan itu lebih banyaklah bilirubin dapat dibuang atau dikeluarkan dari tubuh bayi. Kolostrum susu ibu juga turut bertindak sebagai julap, yang membantu memproses dan menyingkirkan lebihan bilirubin dari tubuh bayi. kajian menunjukkan penyusuan susu ibu 7kali atau lebih dalam masa sehari dapat menyurangkan bayi risiko jaundis


sebab itulah ibu-ibu baru bersalin digalakkan menyusukan bayi seawal dan sekerap mungkin di awal kelahiran agar bayi dapat merasakan nikmat dan kebaikan susu ibu seterusnya dapat mengelakkan dari terkena jaundis.

Shaklee dalam mengatasi Jaundis
Supplement Shaklee untuk berpantang merupakan satu supplement yang terbaik untuk para ibu memastikan badan kekal sihat dan bertenaga. Tidak ada panas badan dan tidak ada juga rasa dan bau jamu yang kurang menyenangkan. dan apa yang paling best suplement shaklee tetap boleh terus dimakan walaupun anak mengalami jaundis.


peringatan: Alfalfa berunsurkan herba, makan tidak digalakkan diambil di awal kelahiran sekurang-kurangnya seminggu bergantung kepada keadaan bayi. jika ada yang berminat untuk mencuba alfalfa semasa berpantang, amatlah digalakkan untuk sentiasa memantau keadaan bayi terlebih dahulu sebelum mencubanya. Pengambilan alfalfa semasa berpantang boleh mendatangkan risiko bengkak susu. Oleh sebab itulah alfalfa tidak dimasukkan dalam set berpantang kami. Ibu-ibu boleh gantikan dengan ostematrix atau ESP.



sesiapa berminat untuk mendapatkan harga istimewa boleh hubungi kami:
 FB : familicare | jaeiaje
Shaklee Independent Distributor (ID NO 888383 )
pm/ whatsapp : 011-29207518 | 013- 3217182

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Template by:

Free Blog Templates