Tuesday, September 11, 2012

Fungsi zinc dalam harian kita

Zinc is an essential mineral that naturally present in some foods, added to others, and available as a dietary supplement. Zinc is also found in many cold lozenges and some over the counter drugs sold as cold remedies.

Zinc is involved in numerous aspects of cellular metabolism. it is required for the catalytic activity of approximately 100 enzymes (1,2) and it plays a role in immune function (3,4) protein synthesis (4), wound healing (5), DNA synthesis (2,4) and cell division (4). Zinc also supports normal growth and development during pregnancy, childhood, and adolescence (6,8) and is required for proper sense of taste and smell (9). A daily intake of zinc is required to maintain a steady state because the body has no specialized zinc storage system (10).


Table 1: Recommended Dietary Allowances (RDAs) for Zinc [2]
AgeMaleFemalePregnancyLactation
0–6 months2 mg*2 mg*
7–12 months3 mg3 mg
1–3 years3 mg3 mg
4–8 years5 mg5 mg
9–13 years8 mg8 mg
14–18 years11 mg9 mg12 mg13 mg
19+ years11 mg8 mg11 mg12 mg


Zinc merupakan satu vitamin yang sangat diperlukan oleh matabolisme badan sebagai komponen penting dalam sistem imunisasi, pertumbuhan dan perkembangan seksual seseorang.

familicare ingin berkongsi dengan anda antara kelebihan vitamin zinc untuk badan.
  • Kesihatan Kulit: kajian telah menunjukkan zinc berkesan untuk merawat dan menyembuhkan jerawat atau akne. ia lebih berkuasa daripada placebo atau ubat-ubatan antibiotik yang dianggap lebih berkesan.
  • Ekzema: gangguan keradangan dan kulit yang kronik. dan salah satu punca utamanya disebabkan kekurangan zinc di dalam badan. Zinc memainkan peranan penting dalam menyembuhkan dan membaiki jangkitan kronik serta membantu badan memulihkan keupayaan untuk sembuh dengan cepat dan sempurna.
  • Jerawat: mineral ini adalah penting untuk memadam jerawat dari kulit. ia bertindak mengawal jumlah testosteron di dalam badan yang memainkan peranan yang dominan dalam menyebabkan jerawat. disamping itu juga, zinc juga berkaitan dengan sintesis kolagen yang membantu menormalkan jumlah minyak dalam kulit dan mengekalkan kulit sentiasa sihat dan muda.
  • Penyembuh Luka: kekurangan zinc menyebabkan luka lambat sembuh. badan manusia mempunyai beberapa enzim yang bergantung pada zinc, yang menggalakkan sintesis kolagen dan seterusnya membantu merawat luka dengan cepat.
  • Gangguan Prostat: zinc sangat penting dalam menangani gangguan prostat. Kekurangan zinc menyebabkan pembesaran kelenjar prostat dan menjadikannya terdedah pada kanser. dengan ini, dinasihatkan untuk mengambil zinc 15mg setiap hari, dibawah pemerhatian rapi perubatan apabila mengalami masalah prostat.
  • Hilang Berat Badan: Zinc memainkan peranan utama dalam penurunan berat badan dan mengawal selera makan.
  • Mengandung: ia penting untuk pembaikan dan fungsi DNA. ia diperlukan untuk mempercepatkan pertumbuhan sel-sel dan membangunkan unsur-unsur utama sel semasa proses kehamilan.
  • Pembiakan: bagi lelaki zinc banyak membantu dalam spermatogenesis dan pembangunan organ-organ seks. sementara wanita, ia membantu dalam semua fasa pembiakan, termasuk peringkat kelahiran dan penyusuan.
  • Fungsi Biologi: zinc memainkan peranan penting dalam banyak fungsi biologi seperti pembiakan,kawalan penyakit kencing manis, tahap stres, rintangan imun, bau dan rasa, pertumbuhan fizikal, selera makan dan penghadaman.
  • Jangkitan: membantu seseorang untuk lebih peka kepada bau dan rasa serta memberikan bantuan dalam penyembuhan luka, meningkatkan imuniti dan membantu dalam menggalakkan pertumbuhan janin. zinc membantu dalam melindungi dari gangguan penyakit berjangkit dan jangkitan kulat termasuk paru paru dan konjunktivitis.
  • Antioksidan: zinc bertindak sebagai antioksidan dan pada dasarnya ia terlibat dalam beberapa tindak balas biokimia yang tegas, yang termasuk sintesis protein, fungsi enzim dan metabolisme karbohidrat.
  • Aturan Enzim: zinc merupakan kompenan beberapa enzim yang membantu dalam pembinaan sel, sintesis protein, tahap hormon, DNA, mengawal selia transkripsi gen, metabolisme tenaga dan lain-lain.
  • Kanser: bagi lelaki, zinc memainkan peranan yang sangat penting dalam kelenjar prostat dan mencegah kerosakan awal yang boleh membawa kepada masalah seperti kanser.
  • Kelesuan Kronik: orang yang mengalami keletihan yang kronik dicadangkan untuk mengambil minyak ikan, kerana ia kaya dengan zinc. para doktor tidak mencadangkan ubat-ubatan lain untuk menyembuhkan penyakit keletihan yang ditahap kronik selain dari pengambilan minyak ikan yang kaya dengan zink.
  • Botak: botak menyebabkan kehilangan rambut bagi kanak-kanak dan dewasa. pemulihan yang disyorkan oleh doktor kepada orang yang mengidapi penyakit ini adalah dengan mengambil diet yang kaya dengan zinc. terdapat pelbagai kapsul yang kaya dengan zinc akan membantu mencegah keguguran rambut.
  • Kehilangan Kalsium: menyebabkan tulang menjadi rapuh dan lemah, zinc adalah salah satu komponen hydroxyapatite iaitu garam dan membuat matriks tulang menjadi kuat dan keras.
  • Buta malam: pengambilan kira-kira 150-450mg zinc akan memperbaiki penglihatan. jadi pesakit ini disyorkan untuk sentiasa mengambil makanan seperti daging lembu, kambing, tiram,ketam kerana ia kaya dengan zinc dan akan membaiki penglihatan mata.
kebiasaannya zinc boleh didapati didalam multivitamin dan multimineral yang berkualiti. dan ia juga boleh didapati dalam bentuk supplement zinc sulfate, zinc gluconate atau zinc picolinate di dalam dos berkadar dari 15mg ke 50mg.
walaupun zinc bertindak sebagai immune booster, pengambilan dos zinc yang melebihi 150 mg sehari boleh merencatkan tidakbalas sistem imun.
manakala pengambilan dos zinc melebihi 1000mg boleh menyebabkan penghasilan toksin didalam badan.

*info sihat
  1. penambahan zinc ke dalam diet harian memerlukan penambahan vitamin A yang seiring juga.
  2. zinc bertindak dengan efektif dengan kehadiran vitamin A, kalsium dan fosforus.
  3. Elakkan pengambilan suplemen zinc dan zat besi serentak kerana kedua-duanya mengganggu aktiviti satu sama lain.
 Zinc Complex Shaklee antara Zinc yang terbaik!!



0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Template by:

Free Blog Templates