Saturday, September 15, 2012

Serat Makanan

APA ITU SERAT MAKANAN??
Serat adalah bahagian daripada tanaman yang tidak boleh dicerna oleh manusia. Tanaman memberikan kekuatan struktur mereka. Serat yang ditemuai dalam biji-bijian, bijirin, gandum, buah-buahan, sayuran, psyllium sekam, kekacang, polon-polongan(kacang kering,kacang polong dan lentil). Namun, serat hanya ditemui dalam tanaman, sementara haiwan seperti daging, ikan dan produk susu tidak mengandungi serat.

Serat datang yang dari dinding sel tumbuhan makanan ini merupakan bahan yang mambantu untuk memastikan kesihatan tumbuhan,menghalang dinding sel daripada jatuh. Terdapat dua jenis serat makanan ; serat yang boleh hadam dan serat yang tidak boleh hadam. Kedua-dua jenis ini diperlukan dalam gizi pemakanan.

MENGAPA SERAT PENTING UNTUK BADAN?
Ahli kesihatan percaya bahawa bermula dari usus besar, dan mengekalkan tubuh anda serat yang mencukupi setiap hari adalah penting untuk fungsi usus kecil dan usus besar. Diet tinggi serat juga membantu mengawal berat badan dengan membuat anda berasa kenyang lebih lama selepas makan dan kecil kemungkinan untuk makanan ringan.

Serat makanan tidak dicerna oleh badan manusia, tetapi memaninkan peranan penting dalam kesihatan, antaranya:


  1. Ia Menyumbang kepada saluran penghadaman yang sihat dengan membekalkan bahan pukal dan melembutkan kumuhan pejal, membantunya bergerak melalui saluran penghadaman dalam rentak yang sihat.
  2. Serat makanan adalah bahan penting untuk bakteria baik yang hidup dalam salur penghadaman. Bakteria baik ini membantu dengan melepaskan nutrien-nutrien untuk diserap badan dan menghalang pembiakan bakteria merbahaya disaluran penghadaman.
  3. Serat makanan berupaya mengikat bahan-bahan yang merbahaya yang terdapat di saluran penghadaman dan membawanya ke dalam bahan kumbuhan.

SIAPA YANG MEMERLUKAN SERAT?
Setiap orang harus memakan serat setiap hari terutama untuk pesakit diabetis dan yang mengalami berat badan yang berlebihan.

BERAPA JUMLAH SERAT YANG PERLU SAYA AMBIL DALAM SEHARI?
Nutrisi cadangan adalah untuk 20-35gm jumlah semua jenis serat dalam sehari. Secara berperingkat menambah serat ke dalam makanan anda, anda juga disarankan untuk minum lebih banyak air saat anda meningkatkan jumlah serat yang anda makan. Bilangan yang disyorkan adalah 8 gelas sehari.

veggies2

HUBUNGAN SERAT DENGAN BERAT BADAN
Serat akan memanjangkan tempoh makanan dalam perut dan memberikan rasa sepenuhnya.Tindakan ini dapat membantu anda mengehadkan jumlah kalori. Selain itu, pola pemakanan yang sihat dan bersukan secara teratur juga sangat penting untuk membantu seseorang dalam mengendalikan berat badan.

ADAKAH KESAN SAMPINGAN DALAM JANGKA PANJANG JIKA MENGAMBIL MAKANAN TAMBAHAN BERSERAT TINGGI ?
Serat akan meningkatkan pergerakan usus dan fungsinya. Sehingga anda boleh bertindak balas secara bebas jika produk yang dibeli daripada syarikat terkemuka.






0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Template by:

Free Blog Templates