Monday, September 3, 2012

Bayi Seringkali Demam, Selsema dan Batuk?






KENALI DEMAM ANAK ANDA

Demam memang satu perkara yang sangat merisaukan ibu-bapa. Walaupun kadang-kadang ia dianggap biasa, tp ia tidak boleh dipandang ringan terutama dibawah umur enam tahun. Sekiranya suhu badan yang terlalu tinggi boleh menyebabkan kanak-kanak diserang sawan.

Suhu Badan yang normal adalah 37°C. Seseorang itu boleh dianggap demam jika sekiranya suhu badannya melebih 37°C.

Demam akan berlaku jika jangkitan kuman atau penyakit-penyakit lain yang berinteraksi dengan sistem tahanan badan.

Demam biasa pula bermakna suhu kita meningkat lebih daripada 37 darjah celcius tetapi tidak melebihi 38 darjah celcius. Demam biasa akan pulih dalam masa dua, tiga hari sahaja.

Demam panas pula terjadi apabila suhu melebihi 38 darjah celcius dan berlarutan lebih lama. Selalunya disertai simptom-simptom lain seperti batuk dan selsema.

Viral infection bermaksud jangkitan yang disebabkan oleh virus. Terdapat banyak jenis virus yang boleh dijangkiti. Virus ini selalunya menyebabkan demam yang kadangkala tidak terlalu tinggi tetapi boleh juga menyebabkan demam panas. Walau bagaimanapun, demam virus ini selalunya boleh hilang dalam tempoh dua, tiga hari.

Sistem imun merupakan salah satu sistem yang paling sensitif dan kompleks dalam badan kita.  Ia bekerja untuk menghapuskan bahan asing dan bahan merbahaya dalam badan dan kemudian meneutralkan bahan asing tersebut.

Hari ini kita sering kali dikelilingi dengan pelbagai ancaman penyakit dan pencemaran. Memelihara sistem imun menjadi tanggungjawab utama kita terhadap badan dan kanak-kanak.

Shaklee mementingkan kesihatan imuniti anda bermula dari dalam sehingga ke luarnya. Vitamin Shaklee sangat sesuai untuk mereka yang sentiasa dan kerap kali demam, selsema dan batuk.
  • kanak-kanak umur 1-3 tahun = Mealshake + omega
  • kanak-kanak umur 4-12 tahun = Vita C, VitaLea for children, mealshake, omega, nutriferun.
  • 12 tahun dan keatas = nutriferun, B-complex, carotomax, vita-C, Vita-Lea
Sebaiknya ibubapa hendaklah menyimpan jangka suhu di rumah untuk memantau suhu badan anan-anak ketika mereka demam.

Pertanyaan yang mungkin bermain di kepala ibu-ibu?
Kenapa mealshake..?? apa kurangnya ubat paracetemol...




0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Template by:

Free Blog Templates